eSport

Vad är eSport?

E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Tävlingarna kan spelas via internet, LAN-partyn eller med spelare som samsas vid samma konsol.

Vår Satsning

Vi arbetar kontinuerligt med att underhålla vårt befintliga lag inom CS:GO, samtidigt som vi planerar att expandera till flera andra lag inom en snar framtid.
Vårt första steg mot ett nytt lag är att vi nu påbörjat rekrytering av spelare till ett PUBG-lag. Spelet Playerunknown’s Battlegrounds har tagit spelvärlden med storm och även om det fortfarande har en bit kvar innan det är #esportsready så har det tagit enorma kliv på kort tid.

Vår Värdegrund

Vi är bestämda i att vår värdegrund i övrigt även skall appliceras inom våra eSportslag. Vi tillåter ingen form av mobbning eller dåligt beteende av våra eSportsspelare, och vi arbetar kontinuerligt med att etablera lika mängd kvinnliga lag som manliga. Allt för att göra vad vi kan för en jämn könsfördelning.

eSportens tillväxt och framtid

Under 2015 var eSporten värd ungefär $230 miljoner i marknadsvärde, med en extra kassa på $95 miljoner i merchandise och andra kringprodukter.
2016 var marknadsvärdet $350 miljoner med ytterligare $143 miljoner under i kringprodukter.

2017 var inget undantag för ökandet med ett marknadsvärde på $696 miljoner plus ytterligare $179 miljoner i merchandise, biljetter och spelavgifter.

Det finns flera stora aktörer som räknat på vad detta innebär för framtiden och tittar man på ett uppskattat år 2020 så ser vi ett uppskattat marknadsvärde på $1.2 miljarder med ytterligare $268 miljoner i kringprodukter.

Vad är det bästa med allt detta?
Det är fortfarande relativt billigt att investera i eSporten. Man når ut avsevärt mer än andra sporter – till en mycket mindre investering.

Lite kuriosa – det var mer människor som tittade på The International (Den största DOTA2-turneringen) än vad det var som kollade på Stanley Cup-finalen